söndag, maj 29, 2016

rätstickat

 
Mitt första mellanprojekt var en liten rätstickad kofta med spetsmönster. Mönstret har jag fått från dödergök, hon använder det i en fantastiskt fin kofta! Jag har tänkt kopiera den vid tillfälle, tänker att beroende på garn kan den bli en riktigt vardagsfin kofta, eller en tweedigt rejäl höst- och vårkofta. Mönstret gifte sig bra med rätstickningen, och gjorde den lilla koftan roligare att sticka och lite mer arbetad. Tycker att den blev jättefin!
 
Garn: Abuelita merino
Stickor: nr 3½
Mönster: eget, med spetsmönster från dödergök
 
 
Efter mina två walnuss-koftor hade jag en liten snutt gråbeige Abuelita merino kvar, så det fick bli en liten rätstickad triangelsjal. Jag ökade i sidan i början av varje varv (sticka 2m i 1, x2) vilket resulterade i en väldigt utdragen triangel - perfekt! Skulle kunna tänka mig samma modell åt mig själv. I ena snibben gjorde jag ett knapphål, och på den andra sydde jag fast en knapp så att sjalen kan knäppas fram. Bra på en barnsjal tänker jag!
 
Garn: Abuelita merino
Stickor: nr 4
Mönster: enkelt, som beskrivet ovan
 
Visst blev de rätt charmiga ihop?
 

8 kommentarer:

Linnéa sa...

Vilken söt kofta! Jag håller verkligen med om att mönstret gjorde sig bra med rätstickningen, dessutom tycker jag att den passa väldigt bra ihop med byxorna du stickat :)

Nyster sa...

Åh, vilken underbar outfit!

Dödergök sa...

Men vilka fantastiska barnkläder du gjort sista tiden! Allt är exakt hur fint som helst.

med nål och tråd sa...

Den ser så mjuk och lätt ut, på samma gång rejäl. Så himla fin! Jag har letat mycket efter babykoftor för att hitta den perfekta till min kompis och slås av hur många som är rätstickade. Undrar om det ska vara extra praktiskt o töjbart eller är det kanske för att oerfarna stickare ska kunna sticka till sin baby..

maria carlander sa...

Tack alla ni!
Nål o tråd, jag har också märkt det och funderat i samma banor som du!

Maria sa...

Gud vad duktig du är!

Teleri sa...

I love the cute little handkerchief, especially together with the kofta. What a stylish small one that will make.

Meu sa...

Hello, I fell in love with this triangular scarf, and I would like to weave it to my son, I have dealt with the translator but I fail to understand well, would it be an isosceles triangle base 2 meters by 1 meter on each side? Thank you very much, and congratulations on knitting so beautiful.